Európai összehasonlító kisebbségkutatások közalapítvány
Ma 2010. 3. 11, csütörtök, Szilárd napja van. Holnap Gergely napja lesz.

Miért bátorítjuk a magyar fasizmus eszméit Romániában?

Nyomtatás E-mail
2008. 03. 18. 14:11

 Parászka Boróka

Március 15-én megvertek egy magyar fiatalembert Kolozsváron, és ezen mindannyian - értelemszerűen - mélyen felháborodtunk. Március 15-én Árpád-sávos lobogóval fekete inges magyar fiatalok ünnepelték a magyar szabadságharc szabadságról, egyenlőségről és testvériségről szóló ünnepét Marosvásárhelyen. Saját nemzeti, szellemi, politikai lejáratásunkon, fasizálódásunkon nem háborodott fel az erdélyi magyar politikai, szellemi és kulturális élet egyik, magát felelősnek mondó szereplője sem. Miért?!

Tizennyolc évvel a szégyenletes marosvásárhelyi események után különös, és az erdélyi magyar közösség számára végzetesen tragikus fordulat tanúi lehetünk. Tizennyolc évvel ezelőtt törzsi háború dúlt ebben a városban, amelyet morálisan azok vesztettek el, akik a román nemzet nevében vetemedtek erőszakra, akik meghírdették és képviselték a történelmi gyökerekkel rendelkező,  román neofasizmust. És akiknek a politikai tőkéje úgy tűnt: több évtizedre elegendő.

A csatát akkor nem lehetett és nem is kellett megnyerni. Győztessé az vált, aki belátta, hogy itt nemhogy összecsapásnak, etnikai háborúnak, de még csak vetélkedésnek sincs helye. A túlélő az lett, akiben volt elég nyitottság és taktikus előrelátás fölülemelkedni a konfliktusokon. Nagyon sokáig úgy tűnt, hogy a magyar nemzetközösség a túlélők táborát szaporítja. Ha nehezen is, de megérti és felismeri az etnopolitika reménytelen végét. Az egykori „győztesek" helyzeti előnye elolvadt, az akkori román jobboldal valamikor félelmetes figuráira ma már alig emlékszik valaki.A magyar érdekképviselet pedig azóta több ciklust maga mögött tudó, kormányzati tényező, inkább több, mint kevesebb sikert magának tudó intézményhálózat. Hibái ellenére is erénye: hogy van.

Mit mondhatunk a román újjoboldalról, az egykori marosvásárhelyi lincselők mai örököseiről? Lássuk be: csökött, erőtlen és nevetséges társaság. Hány tucat „magyarellenes" tüntetőt sikerült összeverbuválni Funar egykori városában? Öt? Alig száz főnyi, szedett-vedett, rosszul öltözött, rendezetlenül és ügyetlenül kóválygó társaság. Hozzájuk képest Budaházy György és csapata Budapesten professzionális hadsereg. Továbbképzésre sajnos a mai román fasisztákat a legnagyobb eséllyel Magyarországra lehetne küldeni. Fájdalom, de ott tudnának hatékonyságot tanulni.

És mit mondhatunk az egykor higgadt túlélőkről? Tizennyolc évvel a marosvásárhelyi események után, (nem messze az egykori náci gettó helyszínétől) Árpád-sávos lobogók alatt tüntetett és ünnepelt a reményteli magyar fiatalság, a fekete ing is előkerült ama történelmi fiókból. Az a fiatalság, akiknek a nemzeti esélyegyenlőség, a diszkriminációellenesség nevében kér és követel egyetemet, anyanyelvi oktatást és biztos jövőt a magyar érdekképviselet. Generációs szerepzavar? Történelmi tudatlanság? Mondhatnánk ezt is. Ne legyünk ennyire jóhiszeműek.

Az Árpád-sávos ünnep szemlélői és résztvevői voltak a Székely Nemzeti Tanács, a Magyar Polgári Párt politikusai csakúgy, mint az RMDSZ politikusai, mint a „történelmi" egyházak képviselői, mint a marosvásárhelyi gimnáziumok és egyetemek oktatói. És nem akadt egyetlen ember, aki az 1848-as eszme tisztaságának nevében, az erdélyi magyar lelkiismeret és törtnelmi tisztánlátás jegyében tiltakozott volna. Aki helyretette volna ezt a végzetes generációs kisíklást. Hallgatásukkal mindd közös erővel felvonultak az Árpád-sávos lobogó alá: ez lett hát az egykori toleráns Erdély új és szégyenletes nemzeti szimbóluma.

Ez a március 15 volt az, amelyen végleg  és visszavonhatatlanul elvesztettük az 199O-ben felhalmozott erkölcsi tőkét. Ez az a március 15, amely utá már nem képviselhejük ugyanazzal a magabiztossággal kisebbségi jogainkat, és nem foglalhatjuk el azt a tárgyalási pozíciót, amelyet több évtized alatt harcolt ki magának az erdélyi magyar közösség. Azért nem, mert alul maradtunk nemzeti önismeretből, lelkiismeretességből, mert a magyar történelem legsötétebb korszakába araszolunk vissza.

Kelemen Hunor és Tőkés László egyaránt a román törvényhozást figyelmezteti a fasizálódás veszélyére. Ugyanúgy érvel emberi jogi érvekkel, Martin Luther Kingre hivatkozva Székely Nemzeti Tanács elnöke és az RMDSZ ügyvezető elnöke a magyar kisebbségi jogokra hivatkozva március 15-én, miközben ugyanúgy hallgatólagosan támogatják a erdélyi magyar fasizálódás megnyilvánulásait. Az emberi jogi védelem helyett az erdélyi magyar politika teljes egésze a szimbolikus emberjogsértést választottal. Túl a szimbólumokon mi a következő lépés?

És meddig hasonul egymáshoz az RMDSZ és saját ellenzéke? Mikor válik Markó Béla és a mögötte álló RMDSZ vezérkar Tőkés László és az általa képviselt politikai eszmék árnyékává? Mi az a végső kompromisszum, amelyet a szavazatok megszerzése érdekében még vállalni lehet? A körvonalazódni látszó erdélyi magyar politikai egység, és a mögötte felsejlő fekete inges politikai kultúra még adhat esélyt egyetlen választási csata megnyerésére. De 1990-ben már láttuk: jaj az ilyen győzteseknek.

Hozzászólások (31)add
Fasizmumus
Írta: Martin Molnar , 2008. 03. 18.
Az a tévedés, hogy van erdélyi magyar fasizmus, ugyanis ez egyirányú utca: a többségtől a kisebbség felé. Csak erdélyi magyar nacionalizmus van még a Székelyföldön is - mondom én, de nem kell nekem hinni. A fasizmus mint jelenség ugyanis az állam által a többség számára garantált nacionalizmus monopóliuma. Ha van is fasizmus, részünkről jogos.
Na, ha ezt elfogadtuk, már nincs is min vitázni.
Csőkolom
Röviden:
Írta: Holle , 2008. 03. 18.
Az a fasiszta, aki mas csoportokat fasisztazik.

...
Írta: csongi , 2008. 03. 18.
A jelképek átminősülnek. Az árpádsávnak, feketeingnek történelmi és mai jelentése nem szükségszerűen fedi egymást. Valószínüleg ez érvényes a cikkíró által használt "fasizmus" fogalmára is.
Ez természetesen nem jó, sőt.
Nézzék csak a fociszurkolók (ultrák) szubkultúrájában termékeny táptalajhoz jutó neonácizmust (mellesleg: a Kváron verekedő fickók is "szurkolóknak" vallják magukat). Ezeknek a gyerekeknek gyengécske történelmi-politikai-stb. segédfogalmaik vannak, nem tudják kontextusba helyezni a dolgokat. Mint ahogy mi sem, a március 15-i árpádsávot. Tényleg: mi köze a kettőnek egymáshoz?

Miért van igaza Parászka Borókának?
Írta: Laci , 2008. 03. 19.
Azért igaz minden szava ennek az írásnak, mert brutálisan kimondja azt, amin az erdélyi magyar politikai elit mérhetetlen naívsága alapszik.
A fasizmus csak egy 70 éve büdös gatya. A gatyát viselő "személy" az, aki implozív kétségbeesése közepette elkezd összevissza hancúrozni érzelmeivel. Kik vagyunk, mik vagyunk, kik vagyunk mi elsősorban? Mi okból maradunk, ha mégis mennénk? Mi okból megyünk, ha inkább maradnánk?
Amíg nem tudjuk megfogalmazni pontosan, amit érzünk ezzel a kérdéskörrel kapcsolatban, addig nem fogjuk tudni helyesen értelmezni a magyarországi magyarokkal és a romániai románokkal való kapcsolatunk sem.
Ha az "elsősorban erdélyi, és csak azután magyar"-öndefincícióval nyugalomba kerülnénk, akkor talán idővel beállhatna a lelki béke.
A tudatlanság és a rosszindulat násza
Írta: Ágoston Balázs , 2008. 03. 19.
Parászka Boróka hozza megszokott formáját. Történelmileg tarthatatlan sztereotípiákat felsorakoztatva támad magyar érdekű kezdeményezéseket. Most épp az Árpád-ház történelmi lobogóját vette célba. Szíve-joga gyűlölni e magyar jelképet, de akkor tessék szépen nyíltan közölni, miért is zavarja e szimbólum!
A fasizmusról annyit, hogy ez speciálisan és kizárólag olasz világnézet és gyakorlat. Amit Parászka annak nevez, az valójában - az Új Jobboldal vonatkozásában - a Codreanu-féle legionarizmus, másrészt szimpla sovinizmus. Mert a vásárhelyi verekedőket semmiféle különösebb ideológia nem fűtötte, csak a szesz és a magyargyűlölet, mögöttük pedig nem fasiszták, hanem soviniszta kommunisták, szekusok álltak. A kommunistákat fasisztáknak nevezni egyszerűen hazugság. A magyargyűlölet nem a fasizmus sajátja. Belátható, hogy nevetséges volna például a Mussolini születése előtt jó néhány évtizeddel vérengző Avram Iancu martalócait fasisztáknak nevezni. A fasisztázás marxista-liberális mánia. Persze egyszerűbb pontatlan szövegpanelekkel dobálózni, mint szabatosan fogalmazni, de aki magát értelmiséginek tartja, attól elvárható az igényesség.
A helyesírás terén is egyébként. A "kóválygó" szót ugyanis nem pontos J-vel, hanem elipszilonnal írják magyarul.
De lehet, hogy a mentális HIV-vírus, az SZDSZ erdélyi burjánzásának megtestesítőit ez nem érdekli. Nemn lennék meglepve.
Miért nincs igaza Parászka Borókának
Írta: Baga , 2008. 03. 19.
Azért mert bár a szavak igazak, a tartalom nem az. A magyar- és remélem ebben egyetértünk - ártatlan, ünnepelni akaró fiatal megverését sajnálva lekever néhányat más ártatlanoknak, olyanoknak viszont akik más sulykategóriába tartoznak a nemzetközösségünk megitélése szempontjából. És igazából ez lehet az irás célja, hiszen mit tehetett volna az SZNT elnöke, vagy MPP - s RMDSZ - es ünneplő, ha megjelent nhány Árpád sávos zászló. Elszaladt volna, dulakodásba kezdett volna ?. Úgy gondolom belefér az ünnepbe az egymás iránti tolerancia.Meg aztán : nem mindenkinek jut eszébe a nyilaskeresztes zászló (amely egyébént különbözik) az Árpád sávos láttán. Van aki a történelmi gyökereket a nemzeti tudatot akarja igy megjeleniteni. Használtak volna oda nem illő jelszavakat ?.Nem ir erről Boróka...Miért akkor az ellenszenv. Valakin fekete ing is volt ?. Nem akarok cinikus lenni, de sok fiatal megmagyarázhattlan okokból (talán mert divat?) vonzódik a fekete ruhadarbok iránt. Az én fiam is, aki - és én magam sem (!) nem láttunk képernyőn kivül Árpád sávos lobogót ! (sajnos?). Az etnopoltika végét várjuk valóban kedves Boróka, nem itt és nem kilencven éve, hanem a világon és Krisztus óta. Azért csak utána mert Urunk után van KÖZÖS törvényünk is erre,amely parancsot sanos nem tartja be az az egyház sem amely az állampolitika eszköze. Amint Ön is elszólja magát az irásban ''a nemzeti esélyegyenlőség, a diszkriminációellenesség nevében kér és követel egyetemet, anyanyelvi oktatást és biztos jövőt a magyar'' - tehát nincs - És kinek nincs ? Egy etnikumnak amely ugyebár érthetetlen okokból nem részesülhet ugyanazon jogokból mint az államtuladonos többség... Akkor hogyan is állunk az enopolitika végével?
Üdvözlet a magyar ugarról!
Írta: whollosi , 2008. 03. 20.
Kedves Boróka!

Hát köszönjük szépen! Igazán megnyugtató látni, hogy az erdélyi magyarok között is vannak olyanok, akik következetesen képviselnek olyan, sokaknak ijesztő szavakat, mint liberalizmus, kritikai szemlélet, humanizmus.
A habzó szájú, Triannon-sirató (és óh je, idetartozik biza mind, ki az árpádsávost lobogtatja) nacionalista (és óh je, gyakorlatilag fasiszta) kicsit unalmas már.
Szóval jó lenne ezt tudatosítani sok emberben, hátha akkor ők is megválthatják a jegyüket az Európába tartó buszokra.

...
Írta: csongi , 2008. 03. 20.
Nézzék meg Kelemen Hunor kapcsolódó blogbejegyzését. Lehangoló.
...
Írta: Egry G., , 2008. 03. 20.
Ágoston Balázs:

elég furcsa amikort egy "generikus fasiszta" tagadja a fasuzmust és neki áll azt relativizálni. Az, hogy hallott valaki harangozni fasizmus és nácizmus és kommunizmus különbségéről még nem jelenti azt, hogy képes a kérdést elrendezni és rendszerezni, különösen ha láthatóan mindössze az acélja ezzel, hogy saját szélsőséges nacionalizmusát védje meg. Ajánlanám Stanley Payne generikus fasizmus definícióját, aztán annak nyomán végig gondolnia kérdést.
Ennek lényege, hogy a fasizmus egy olyan rerndszerellenes mozgalom, amelynek szervezeti megjelenési formái ugyan különbőzőek lehetnek, de magját az a mítosz afdja, hogy a nemzet hanyatlásának korszakát szükségszerűen követni fogja a megifjodás és újjászületés egy antiliberális világrendben. (Ami ugye evidensen a Codreanu-féle legionarizmus ideológiája, valamint a budapesti Árpád-sávval hadonászóké, a Demokratáé és még sorolhatnánk.)
...
Írta: Egry G., , 2008. 03. 20.
Bocsánat,
természetesen alapvetően Roger Griffion definíciójáról van szó, Payne ezen finomított és konetxtualizálta.
...
Írta: pazs , 2008. 03. 21.
A kérdés szerintem túl van tárgyalva, én is úgy gondolom, hogy néhány árpádsávos zászlóból erdélyi magyar fasiszta tombolásra következtetni botorság. (Ami nem azt jelenti, hogy nincsenek fasiszta érzelmű polgártársaink, hanem azt, hogy ebből bajos az erdmagy politikai közösség fasizmussal való átitatódására következtetni.)
Ágoston Balázsnak: nem vásárhelyi, hanem kolozsvári verekedőkről van szó.
Egry Gábornak: a definíció ? bárkitől származik ? pontatlan és tendenciózus. Az antiliberalizmus még nem fasizmus. A következetesen antiliberális Roger Scrutont például meglehetős nagy baromság lenne bármilyen módon kapcsolatba hozni a fasizmussal, hogy egy ilyen szinte triviális példát mondjak.
De mondom, túl van tárgyalva.
...
Írta: pazs , 2008. 03. 21.
Ja, és megértük azt a szinte sci-fibe illő helyzetet, hogy egy vitában Kelemen Hunorral értek egyet smilies/smiley.gif
Zászló stb.
Írta: Málnási Levente , 2008. 03. 21.
Az Árpádsávos használata teljesen jogos. Történelmi zászlónk, és nincs amiért néhány anyaországi meg erdélyi megélhetési akárki riogatásának felülni. Természetesen, nyugodtan tiltakozhatnak. Bármi ellen lehet.
Az örökös fasisztázás unalmas ügy. Bármilyen jó, humánus vagy gyönyörű legyen valami, unalmas, bosszantó és gyűlöletes lesz, ha sokat nyomatják.
A komcsi diktatúrák idején elég volt a fasizmus elleni harc című nótából. Akkor sem volt alapja, most sincs. Az antifasiszták a legenyhébben szólva nevetségesek.
A fasizmus már régóta nem létező, míg a kommunizmus most is szedi az áldozatokat. De ennek meglátásához le kell venni a vörös vagy a pinky szemüveget.
...
Írta: csongi , 2008. 03. 21.
Hú basszus, PB írt egy cikket, KáHá egy blogbejegyzést, ezt nevezi ön túltárgyalásanak? smilies/shocked.gif
Azért kösz, hogy szólt, mert amilyen béna vagyok, hajlamos lettem volna még tovább gondolkodni a témán. smilies/wink.gif
...
Írta: pazs , 2008. 03. 22.
Nahát, kedves Csongi, ettől a vitrioltól rögvest kétvállra feküdtem. Önnek természetesen szíve joga hosszasan értekezni akár a fa vaskarikává alakításának mikéntjéről is ? nehéz és fáradságos elmemunka, ehhez kétség nem fér. Bár egy cikket, egy blogbejegyzést és néhány mókás kommentet az is megér.
...
Írta: Vajk , 2008. 03. 22.
Húha!
Asszem a becsomagolt bőröndömet az előszobában kell tartanom,ugrásra készen,mint a magyarországi megélhetési antiszemitázók és fasisztázók teszik ezt immár jó tizenöt éve.
Félelmetes ami itt történik!Árpádsávos zászló magyar ember kezében?!Fúj!!!Innen már csak egy lépés a koncentrációs láger!
És vannak bizony idióták,akik szorgalmasan ijedeznek megrendelésre!
Tényleg döbbenet!
...
Írta: Jancsi , 2008. 03. 24.
Erdélyi magyar fasizmussal riogatni, annak jelenlétéről beszélni úgy gondolom nemcsak balgaság, hanem felelőtlenség is. Érdekesmód én egyetlen alkalommal sem találkoztam hasonló jellegű megnyilvánulássa, pedig azért bejártam Erdélyben egy-két települést, március 15-ét ünnepelve.Teljesen egyetértek Ágoston Balázzsal, amikor azt mondja, hogy Boróka hozza a maga formáját és történelmileg tarthatatlan sztereotípiákat hangoztat. Mielőtt erre példat hoznék fel, talán még mintegy zárójelként megemlíteném, hogy fasizmus és a fóbiásan emlegetett (mert ma divat minden egészséges nemzeti mozgalmat kipellengérezni és szélsőjobb váddal illetni, pl. kollektív jogaink erőteljeseb hangvételű követelése)nyilaskeresztes mozgalom nem egy és ugyanaz (helyeseb akkor nyilaskereszteseknek nevezni őket és nem fasisztáknak).Az az érzésem, Boróka szinte paranojásan mossa össze a konzervativizmust, szélsőséges jobboldali ideológiát az egyházakkal. Talán e tekintetben is picit töb körültekintés és árnyaltabb megfogalmazás szükségeltetne. Mindez vagy rosszindulatú osszemosás vagy pedig tudatlanság és felelőtlenség.És nagyon hálás lennék, ha végre meghatározná, hogy mit is ért a hírhedt erdélyi magyar fasizmus alatt.Az erdélyi magyar politikai elit fasizálódásáról beszélni egy másik sztereotípia, de inkább balgaság, a fasiszta ideológia tartalmára gondolva.
Whollósinak: Trianon felett nem lehet elsíklani. Ma neked könnyű erről hetykén, megvetően, tiszteletlenül beszélni, mert történelmi ismereteid felületesek. Tiszteletlenség, azért mert azoknak emlékét gyalázod, akiknek leírhatatlan gyötrelmeket hozott e diktátum (és halált is).Lapozgasd csak át a korabeli napilapokat, vagy kutatgass a levéltárakban és akkor lehet, hogy megfontoltaban és nagyobb megértéssel beszélsz Trianonról. Nem revizionista "fasiszta" vagyok csak tiszteletet követelek azokért, akik akkor szenvedtek. Mileőtt pennát ragadnánk szívleljük meg ezt a bölcsességet: "Magass a bolondnak a bölcsesség, ne nyissa ki száját a kapuban."
Jancsinak
Írta: Vajk , 2008. 03. 24.
Kedves Jancsi!
Ne erőlködj! Nyithatatlan kapukat döngetsz!
Egyébként tökéletesen igazad van!
...
Írta: mhcsaba , 2008. 03. 26.
Nincs semmi bajom PéBé eme szösszenetével. Sem. Sőt. Értem üzenetét a tizennyolc évvel ezelőtti ma-rosvásárhelyi román terrorcselekmények évfordulójának előestéjén. Jósoltam neki hajdanán, hogy majdanán az erdélyi zsurnalisztika Fallacija lehet belőle. Hogy még nem az, arra Huber W. püspök mina-pi, a lipcsei könyvásáron elhangzott mondatta ad némi magyarázatot, miszerint ?aki a korszelemmel há-zasodik össze, az csakhamar megözvegyül?. A PC a ma korszelleme. Political correctly. Sokan a ?politi-kai korrektségnek? , illetve ennek látszatának rendelnek alá mindent. A tömegmédiának becézett ?köz-ponti nyelvelosztó? (Végh Attila) mintegy igazolja Wittgensteint, kiszerint beszédünk határai egybeesnek világunk határaival. Ugyancsak őt igazolja a PC-t kiagyalók, fenntartók, irányítók, működtetők világának pontosan körülrajzolható határai. S e határokon belül ama moralizmus a mérce, amiről a Lettre 1999. téli, 35-ik számában olvashattunk Tzvetan Todorov megfogalmazásában. (Az új moralizmus) *

És még valami. A francia forradalom jelszava teljességében emígy szólt: Liberté, égalité, fraternité,ou la mort ! Szabadság, egyenlőség, testvériség, vagy a halál! A három szócska folyamatos ismételgetése nem több, mint üres fecsegés...

*http://www.c3.hu/scripta/lettre/web/index.htm
...
Írta: feherlofia , 2008. 04. 01.
Az önostorozás nagy divat a magyarság körében. Gyanítom, azt várjuk, hogy erre majd a környező baráti népek is magukba szállnak és egyrészt elvégzik magukon is ezt az önelemzést, másrészt rögvest szimpatikusabbak leszünk nekik. Ez persze nincs így.
Persze, mindeki rakjon rendet a saját háza táján PC ide vagy oda, de lehetőleg maradjunk a ló innenső oldalán. Persze a legjobb a nyeregben lenne.
"Gratulálok", ezt Funar sem csinálhatta volna jobban!...
Írta: CyberEnemy , 2008. 04. 01.
Ágoston Balázs, a szélsőjobboldali Magyar Demokrata "főmunkatársa"(sordíjasa) csak ne utasítsa rendre a Borókát!... Nézzen szét jobban a munkahelyén, ahol - a Fidesz MPSZ pénzén - legalább egy tucat heccmester tevékenykedik. Sajnos, azt már sikerült elérniük, hogy az erdélyi, korábban egységes magyarságot szembefordították egymással Székelyföld autonómiájának ürügyén. Igen, tapasztalható a náci/hungarista eszme térhódítása Erdélyben - ezzel pedig még azokat a románokat is ellenünk hangolták, akik a Kárpátok Géniusza idején velünk együtt szenvedtek, nélkülöztek. Ma már nem sorstársakat látnak bennünk, hanem ellenséget. Ahelyett, hogy alulról építkezve szövetségesünkké tettük volna az erdélyi románságot..., fényévnyi távolságra kerültünk a megbékéléstől és a demokratikus Erdélyország megteremtésétől.
...
Írta: jancsi , 2008. 04. 03.
CyberEnemy-nek
Nem mondom, hogy a magyarok között nincsenek szélsőségesek, mert ha ilyen kijelentést tennék, azt jelentené, hogy nem a valóság talaján állok. De a rendkívüli fura, hogy míg mi az erdélyi magyar szélsőség eszkalálódásával riogatunk (szerintem túlzottan), addig azt tapasztalom, hogy éppen a magyarok ellen szaporodnak a szélsőséges megnyilvánulások, nemcsak Romániában, hanem Szlovákiában és Szerbiában is. Németországban a gazdasági-, politikai-, társadalmi válság, a wersailles-i békeszerződés segtítette hatalomra a nácizmust. Ha a magyarság radikalizálódik, annak oka az ellene irányuló agresszió és jogainak megkurtítása, erről azonban megfeledkezünk beszélni, inkább a divatos, helytelen önostorozás. Egy példa jogaink kiherélésére (és üljünk babérjainkon, hallgassunk, keressük az egyoldalú kiegyezést): állami egyetemeinken nincsenek magyar feliratok. Marosvásárhelyen az államvizsga dolgozatot megírni és megvédeni, az államvizsgát letenni, román nyelven kell még a magyar szakon végzetteknek is.A békés együttlétről talán sokat lehetne filózni és nem lenne annyira egyértelmű és pozitív a képed. Sztereotípia a békés együttlét gondolata, talán nem éppen a maagyarokon bukott el ennek megvalóüsulása (Marosvásárhely márciusa).És ha már annyira szélsőségesek vagyunk olvasgassunk csak egy picit a 19-20 századi erdélyi román politikai mozgalmakról, követelésekről. És akkor haasonlítsúk össze a mi nacionalizmusunkat és jogainkat az ővékével, figyelembe véve, hogy lassan eltelt 100 év.
Önsorsrontás vagy magyarellenesség?
Írta: Ágoston Balázs , 2008. 04. 07.
Néha nem tudom eldönteni, melyikkel is van dolgunk. Butasággal mindenesetre.
Azt írja Egry G., hogy a fasizmus jellemzője a rendszerellenesség, az antiliberalizmus és a nemzet megifjodásában való hit. Nos, ez a történelmi tényekkel köszönőviszonyban sem lévő marxista halandzsa. Nincs fasizmus korporatív társadalomkép nélkül. A rendszerellenesség pedig minden olyan gondolatra igaz, mely elveti korunk tőkekapitalista, neoliberális őrületét. Gondolom, a Greenpeace vagy a szélsőbalos attitűdöktől fertőzött antiglobalista ATTAC-mozgalom nem minősül fasisztának csak azért, mert rendszerellenes.
CyberEnemy szerint a csonka-magyarországi Demokrata című lapnál fideszes pénzből tevékenykednek holmi heccmesterek. Ugyan hadd kérdezzem már meg, vajon Erdélyben hány heccmester tevékenykedik RMDSZ-es, communitasos pénzekből? Jobb, ha a mentális HIV-vírus, vagyis az SZDSZ erdélyi rajongói hallgatnak ezügyben. Egyébiránt a tényszerűség kedvéért közlöm, hogy a Demokrata magánvállalkozás. És a lap nem bír holmi földöntúli hatalommal, hogy összeugrassza az erdélyi magyarságot. Ez már csak azért is igen nagy baromság, mert a Demorkatát Erdélyben nem sokan ismerik. Így hát a hatása sem lehet olyan nagy, hogy a "korábban egységes" (ez is egetrengető hülyeség) erdélyi magyarságo megossza. Az erdélyi magyarságot a neptunista áruló politika osztotta meg. Kretik ezügyben Markónál, Frundánál és társaiknál reklamálni! Aki ismeri az RMDSZ történetét, az tudja, hogy elejétől kezdve jelen van a küzdelem a magyar érdekek következetes képviselői és a sunnyogó megalkuvók között.
A náci eszme terjedése ügyében kéretik az Új Jobboldalt kritizálni. Az pedig önsorsrontó pacifizmus, hogy ez a magyar oldalon nem létező jelenség hangolná a magyarság ellen a románokat. Emlékezzünk csak az 1990-es márciusra! (Kedves Pazs, erre gondoltam, nem tévedésből írtam Vásárhelyt.) De hogy ne maradjon a levegőben lógva ez a náci-hungarista ügy, kéretik pontosan megjelölni, ki, hol, mikor szállt síkra magyarként Erdélyben a 2000-es években Hitler vagy Szálasi eszméje mellett!
És hogy az eredeti témához visszakanyarodjak, roppantul érdekelne, tulajdonképpen mi baja lehet egy egészséges tudatú magyarnak a magyar nacionalizmussal (mely nem keverendő össze a sovinizmussal!), nemzeti jelképeink büszke vállalásával. Miért zavarja Parászka Borókát és a hasonszőrű szélsőségeseket a magyar öntudat erőre kapása?
...
Írta: Vajk , 2008. 04. 07.
Hiányzott már CyberEnemy!Vagy JamaKing.Netán Szemenyei?Esetleg Walsz?
A szokásos marhasága továbbra is lenyűgöz,de most minden eddigit überelt azzal,hogy megtudtam:maga együtt szenvedett az erdélyi románsággal!!!Szabad megtudnom,hogy hol történtek e szomorú évtizedek?Netán egy földit köszönthetek,vagy csak amióta megszűnt Lipótmező,akkora lett a szabadság,hogy már a trianoni határokat sem érzékeli.De jó magának...
Irigylem!Írjon még ilyen jókat!

Marosvásárhely, Rózsák tere 27
Írta: stefi49 , 2008. 04. 10.
Minden féle kirekesztés, stigmatizálás elítélője vagyok. Ellentétben Parászka Borókával, én ott voltam Marosvásárhely főterén 1990 március 20.-dikán. Eszembe sem jutott a fasizmus, nácizmus, csak az elvakult, félrevezetett nacionalista indulaton lepődtem meg. Miért kell az anyaországi nácizást, fasisztázást, netán a zsidózást átvenni? Véleményem szerint P.B. vagy bértollnok, vagy tájékozatlan, befolyásolható szerkesztő. Amerika barát vagyok, senkinek sem tűnik fel, hogy az amerikai zászlón, némi csillagokkal megszórva árpádsávok vannak? A magyar mondavilágot, a turul madárral és Emese álmával együtt vűllalom és magaménak vallom
...
Írta: jancsi , 2008. 04. 11.
CyberEnemy-nek!
Németországban nem véletlenül került hatalomra Hitler. Szükség volt ehhez az első világháborút követő igaztalan békediktátumra, a gazdasági-,politikai-, társadalmi krízisre, hogy győzedelmeskedjen a názci rezsim. Ha igaz, bár én kötve hiszem, hogy nagymértékben és veszélyesen radikalizálódik az erdélyi magyarság, akkor talán a hevenyészett és felületes elemzésekkel szüntelenül előállóknak azt is figyelembe kellen venniük, hogy mindez miért történik.Nem-e a jogos követeléseink elutasítása az a tényező, amely esetleg a radikalizálódáshoz vezet? Mert nem hiszem, hogy az erdélyi magyar zsigereiben lenne szélsőséges, nyughatatlan, gyűlőlködő, ahogyan a velünk "együttlakó" Kárpát-medencei népek előszeretettel minősítenek bennünket. Lám-lám,a horvátok, szlovének, albánok, bosnyákok, makedónok, szlovákok elszakadtak. Ők nem szélsőségesek, csak mi magyarok, akik alkotmányos eszközökkel kövveteljük lassan 90 éve jogainkat. Nem rajtunk múlik elsősorban a kiegyezés, hanem azokon, akik csak megtűrnek, akik még mindig a 87 éve döngölt nemzetállam lázzálmábaan égnek, akik bozgoroznak és bántalmaznak, mert magyarul beszélnek. Mi radikalizálódunk és Szerbiában, Szlovákiában, Romániában magyarokat gyaláznak, vernek meg. Paradox, nem tudom mivel magyarázni. Aztán nézzük csak, a "nagy elnyomás idején", milyen jogokkal rendelkeztek száz évvel ezelőtt más nemzet tagjai a monrachiában (Nem mondom, hogy teljesen tejben-vajban fürödtek, de elmúlt száz év és mi azért még a "demokratikus Európában" ott nyögjük a Benes-dekrétumok terhét is! Így is mérlegeljünk néha, ne csak azt mondjuk elég már a sok kesergésből. Mint államalkotó nemzet,adják meg nekünk kijáró jogainkat, csupán ennyit akar minden magyar. A jogos követeléseket pedig nem szabad az áldozat oltárán felajánlani azért, hogy csend és béke legyen. Mert addig van csend és béke, amíg kussolunk, ha már követelünk, már ott a nacionalista vád a fejünk fölött.). Milyen követelésekkel állottak elő a korabeli románság képviselői. Aztán majd lehet vitázni: radikálisok vagyunk-e, irredenták-e, szélsőségesek-e, vagy megalkuvók. Akárcsak azon, hogy 1989-et követően kik puskázták el a kiegyezés lehetőségét. Március 19-20-at mi provokáltuk ki???!!!!....
...
Írta: jancsi , 2008. 04. 22.
Lám-lám, a nagy magyar szélsőség ellenére minket püfölnek Kárpát-medence minden országában, és mégis mi vagyunk a békés együttélés legfőbb akadálya. Valóban, mert a nemzetállam eszméje nem tűr meg más etnikumot. Ha meg radikalizálódunk az éppen ezeknek a magyarveréseknek lesz egyenes következménye. Lásd a náci Németország példáját.
Kedves CyberEnemy 1989 után sem rajtunk múlott, hogy nincs béke magyar és román között, vagy elfelejtetted 1990 márciusát? Nézd a román politikai pártokat. A szociáldemokaták is társultak az idegenygűlőlő Nagy Románia Párttal (lásd Marosvásárhely pl.)!!! Miért? Nehogy magyar jelölt győzzön. Akkor melyik részről is fúj a gyűlőlet szele? És Kolozsváron a polgármesteri hivatal alkalmazottja szervezi a magyarellenes tüntetést?! Gondolkodj.

jancsikának és a többi iq-bajnoknak
Írta: lám-lám , 2008. 04. 24.
Nálunk ugye már kultúrtöténeti magasságokba emelkedett a saját sorsunk fölötti siránkozás, meg az áldozat szerepében való tetszelgés.
Persze mindig úgy kezdődik, hogy Ioan visszaütött. Szegény János meg ott sem volt, azért verték meg.
Nekünk magyaroknak természetesen semmi közünk nincs, az a sok többi barom gyűlöl minket, mert ők gonoszak, mi meg jók vagyunk. Mi példásan szépen bántunk a kisebbségeinkkel, a kiegyezés után minden jogot és előjogot megadtunk nekik, csak azok a szerencsétlen nyomorultak nem vették észre mennyire jó nekik. Tüntettek is 18-ban, hogy nem akarnak elszakadni a nagy magyar közös haza kebléről.
És árpádsávval se szoktunk tüntetni. Magyar Gárda néven félkatonai szervezeteket sem verbuválunk. Satöbbi.
Szépek vagyunk.
Lajos
Írta: Béla , 2008. 04. 24.
Menjetek dolgozni,és ne politizáljatok és olvasatok Balzacot.
Amúgy ki kit fizet?
lám -lám
Írta: Vajk , 2008. 04. 24.
Kedves lám-lám!
Áldott ortodox húsvétot kívánok, "iq-bajnok"-om!
Ünnepeljen csak,és ájuljon el a saját toleranciájától!Menő ez manapság! smilies/wink.gif
Minden román rossz ember?...
Írta: CyberEnemy , 2008. 04. 26.
Természetesen az nem hihető, hogy minden román - kivétel nélkül - a magyarok ellensége lenne. Az önök számára, akik éjjel-nappal (ha kell, ha nem) a magyarságukkal tüntetnek a zsidó is ellenségnek számít és a cigányok is... Nem így van? Láttak már olyan demonstrációt, ahol a zsidók tüntettek a magyarok ellen?
Azok a románok - néhány száz, egy-két ezer ember - akik megtámadják a magyarokat (olykor), azok semmiben sem különböznek a magyarságukat folytonosan hangoztatóktól.
Önök keresztény embereknek tartják magukat... Melyik templomban hirdetik a gyűlöletet embertársainkkal szemben? Megkérdezhetném azt is, hogy a tüntetéseiken miért éppen az Árpád-sávos lobogót emelik a magasba? Miért pont azt?... A nemzeti zászló miért nem felel meg?
Szóljon hozzá Ön is!
quote
bold
italicize
underline
strike
url
image
quote
quote
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley

security image
Írja be a képen látható karaktereket


busy
 
Következő >
Ajánlott cikkek
Hozzáad: Digg Hozzáad: Del.icoi.us Hozzáad: Reddit Hozzáad: Yahoo Hozzáad: Blogmarks Hozzáad: Technorati Hozzáad: Spurl Hozzáad: Google Hozzáad: Blinklist Information
Publicisztika
Republikon
Dossziék
Női
Tusarok
Friss hozzászólások
Közhelyek köztereken...
[b]"Csakhogy a hAlfirka.hu és a poet.hu irodalmis...
Közhelyek köztereken...
Bocsánat, elnézést, csak regisztrálnom kellett...
Közhelyek köztereken...
Köszönöm e szép, másodjára is megtapasztalt ...
Miért bátorítjuk a m...
Természetesen az nem hihető, hogy minden román ...
Francia regény Kőrös...
rabbit: A balszélen sincs humorérzék... Egyéb...
Miért bátorítjuk a m...
Kedves lám-lám! Áldott ortodox húsvétot kívn..
Miért bátorítjuk a m...
Menjetek dolgozni,és ne politizáljatok és olvas...
Miért bátorítjuk a m...
Nálunk ugye már kultúrtöténeti magasságokba ...
Francia regény Kőrös...
Van valami intriszting abban, ahogy A7 bekopopész...
Szülés. Élmény. Trau...
Az biztos hogy én soha nem fogok szülni! Durva d...
Bejelentkezés





Elfelejtette a jelszavát?
Még nem regisztrálta magát? Regisztráljon most!
Irodalom
Színház
Látvány
Zene
Globmob
Népszerű cikkek
Vagy.hu
Litera
RSS csatornák

Szavazás honlapunkra
kocka28
Kapcsolatfelvétel | Támogatóink